Полтавський художній розпис є унікальним явищем української культури. Його витоки сягають часів Трипілля. Відродження, розвиток і популяризація полтавського художнього розпису стали життєвим кредо Лідії Орел, відомої української майстрині декоративного розпису, членкині Полтавського обласного осередку Національної спілки майстрів народного мистецтва України, викладачки вищої кваліфікаційної категорії, викладачки-методистки Полтавської дитячої художньої школи імені Святослава Пашинського.
2021 року мистецька спільнота полтавських майстрів за підтримки обласного центру народної творчості згуртувалася навколо ідеї дослідження, відродження і популяризації унікального, але нині призабутого Полтавського розпису. Протягом 2022-2025 років учасники проєкту вивчали друковані та інтернет-джерела, музейні колекції Полтавського краєзнавчого музею імені Василя Кричевського, Полтавського художнього музею (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка, приватної етнозбірки «Древо» (с.Козубівка, Хорольський район), провели етнологічні розвідки в села Остап’є, Заворскло, Устивиця, Запсілля, Веселівка Полтавської ОТГ, Кравченки, Красногорівка, Балюки, Гоголево Миргородського району. У приватних домогосподарствах зазначених сіл учасниками етноекспедицій були виявлені унікальні скрині кінця ХІХ – початку ХХ століття, опитані їх власники; від фотографовані замальовки композиційних схем та елементів розпису, опитані власники. Поряд з цим, дослідникам вдалося отримати серію практичних майстеркласів відомої миргородської художниці, майстрині, дослідниці Полтавського розпису Беркути Наталії Іванівни, яка поділилася особливостями його технологічними прийомами, особливостями композиції, колористики, складових елементів.
В експозиції «Полтавський розпис: від минувшини до сьогодення» представлено експонати з фондових колекцій Полтавського краєзнавчого музею імені В.Кричевського, Полтавського художнього музею (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка, роботи Тетяни Зацеркляної, Наталії Беркути, сучасних майстрів Полтавщини: Євгена Пілюгіна, Юлії Мохірєвої, Лідії Орел, Тамари Пилипенко, Наталії Сташкевич, Світлани Колодяжної, Надії Лукафейник, Марини Чіп, Людмили Манойленко. Послуговуючись зібраними в процесі досліджень матеріалами, власними замальовками, майстри створили низку композицій на картоні, полотні, дерев’яних виробах, посуді, меблях, скринях, одязі, в яких використали традиційні для Полтавського розпису мотиви, формотворчі елементи, які мають особливу манеру зображення, колористику. Художники декоративного мистецтва і майстри народної творчості не лише відроджують традиційний Полтавський розпис. Делікатно поєднуючи традиції та експериментуючи з сучасними матеріалами, мистці переосмислюють і збагачують художні твори власним баченням. Створена у колаборації з модельною агенцією «Століття краси» Ольги Агєєвої, колекція дизайнерського одягу, оздобленого Полтавським розписом, яку продемонстрували на презентації артпроєкту, дивує своїм унікальним орнаментом, що надає нової органічної «ужитковості» звичним речам.
Мистецтво Полтавського розпису являє собою унікальний релікт національної художньої традиції, який делегує в сучасний світ самобутню культуру, своєрідність поетичного світосприйняття та глибинного етнічного народного художнього мислення.
Полтавський розпис має у потенціалі народного мистецтва приховані нескінченні можливості, здатні збагатити українську культуру. Під час війни художня творчість стала особливо гострою та активною. Завдяки зусиллям майстрів-художників Полтавського розпису це мистецтво живе, розвивається та дивує своїм унікальним орнаментом та технікою.