Барви і символи всесвіту Сергія Гнойового

177

Барви і символи всесвіту Сергія Гнойового

Цього року відомий полтавський живописець і графік, член НСХУ, заслужений художник України Сергій Гнойовий мав би відзначити свій 70-річний ювілей…
Сергій Гнойовий. Автопортрет.1989. Полотно, олія. 69 х 78
Сергій Гнойовий. Автопортрет.1989. Полотно, олія. 69 х 78
Вже пять років, як немає з нами митця, чий творчий доробок продовжує викликати величезний інтерес. Його полотна нікого не лишають байдужими, вражають насиченістю барв, динамічністю ритмів, лаконічністю образів, глибокою змістовністю.
Народився Сергій Миколайович Гнойовий 5 жовтня 1954 року в селі Рибці, Полтавського району, Полтавської області (нині Полтава).
Першою сходинкою на шляху до творчих вершин стало навчання у Полтавській дитячій художній школі (1966-1970), де його викладачами були Я. Ніконенко та П. Миць. Юнаком Сергій Гнойовий не переставав мріяти про подальшу художню освіту і в 1974 році став студентом Ленінградського художнього училища імені В.О. Сєрова (нині Санкт-Петербург), де вчився у В. Матвєєва та О. Нарбекова. Після закінчення училища, з 1979 року, він викладав малюнок у художніх школах Ленінграда і Сиктивкара. Попри віддаленість від дому, творчість художника того періоду, сповнена зверненнями до природи й образів малої батьківщини – Полтавщини.
Після повернення до рідного міста, Сергій Гнойовий багато часу проводить у товаристві молодих художників. Він стає активним учасником вернісажів, мистецьких зустрічей, обласних та республіканських виставок, а з 1984 року роботи митця експонуються на всеукраїнському та міжнародному рівнях. Значний період його життя пов’язаний з Полтавським художньо-виробничим комбінатом, де він працював з 1987 по 2003 рр.
Творчу зрілість Сергій Гнойовий зустрічає з усталеним поглядом на мистецтво, чітко усвідомлюючи притаманні йому багатовимірність, символізм, алегоричність, які стають визначальними й для його творчості. Він наповнює свої картини українським змістом, напрацьовує свій власний оригінальний стиль, в якому традиція поєднується з новаторством, а реалістичність з символічністю. Роботи митця, здається випромінюють риси та чеснотами властиві йому самому – глибокий патріотизм, емпатію, філософський погляд на життя, журливу ліричність.
У творчості Гнойового переважає жанрова картина, але однаково добре йому вдавались і натюрморт, і портрет, і пейзаж. До основних живописних творів Сергія Гнойового належать: «Тепла осінь» (1986), «Вечір на Ворсклі» (1987), «Діалог» (1988), «Рідне подвір`я» (1988), «Пострижини» (1989), «Чорнобильські ночі» (1989),
«Автопортрет» (1989), «Сільський вечір» (1992), «Любительки кави» (1994), «Сільський натюрморт» (1995), «Півні» (1996), «Бабусине подвір’я», «Дівчина з квітами» (обидва – 1997), «Бабуся», «Рибалка» (обидва – 1998), «Теплий вечір» (1999), «Стомлена», «Натюрморт з ромашками», «Вечір на Ворсклі», «Світ селянки» (усі – 2000), «Осіння пора» (2001), «Осінь на Ворсклі» (2002), триптих «Натюрморт з Опішні», «Святковий день», «Зима на Ворсклі», «Селянка» (усі – 2003), «Леви опішнянської землі» (2006), «Різдво» (2008), «Чорна дошка» (2011), «Характерник» (2011), «Різдво» (2012).
Крім численних живописних творів, у доробку Сергія Гнойового є й графічні роботи, зокрема, монотипії, що характеризуються умовністю художніх засобів, символічними сюжетами, поєднанням буденного і сакрального. Найвідоміші з графічних творів – «Зимовий вечір у Полтаві», «Сільський портрет» (обидва – 1985), «Таке життя» (1994), «Двоє», «Катерина» (обидва – 1995), «Горе» (1996), «Рідна земля» (1997), «Осінь», «Трагедія» (обидва – 1998), «Молоді» (1999).
У Полтавському художньому музеї (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка зберігаються шість творів майстра: «Тепла осінь» (1986 р), «Діалог» (1988 р), «Рідне подвір’я» (1988 р), «Пострижини» (1989 р), «Автопортрет» (1989 р) та «Чорнобильські ночі» (1989 р).
Картина «Пострижини» є знаковою для доробку Сергія Гнойового. Вона репрезентує певний період творчості та глибинну сутність постаті самого митця, його закоханість в історію України, близькість до рідних традицій, зацікавленість життям народу. ЇЇ вирізняє лаконічно-суворий колорит, напружений ритм світлотіньового моделювання, монолітна площинність форм, експресія.
Графічною стриманістю колориту відзначається й автопортрет художника, виконаний у 1989 році. Автор подає своє зображення фронтально, на тлі світіння білих хрестоподібних площин. З ними контрастує насичений чорний колір, який у поєднанні з вохристими вогнями свічок надає картині сакральних сенсів. Чіткий світло-тіньовий розподіл, узагальнені риси обличчя, спрощеність та лаконічність, що характеризують цей живописний твір також налаштовують на його іконографічне трактування.
«Треба тримати лінію», – любив повторювати митець. Своїм життям і творчістю він довів, що залишився вірним власному кредо. Сьогодні ця незламна прямолінійність є запорукою розуміння багатогранного всесвіту Сергія Гнойового, яким наповнена кожна
його картина!
Сергій Гнойовий. 1988. Полотно, олія. 85х90
Сергій Гнойовий. 1988. Полотно, олія. 85х90
Сергій Гнойовий. Діалог. 1988. Полотно, олія. 82х90
Сергій Гнойовий. Діалог. 1988. Полотно, олія. 82 х 90
Сергій Гнойовий. Пострижини. 1989. Полотно, олія. 135х200
Сергій Гнойовий. Пострижини. 1989. Полотно, олія. 135 х 200
Гнойовий С. М. Чорнобильські ночі. 1989.Полотно, олія, 95х100
Гнойовий С. М. Чорнобильські ночі. 1989.Полотно, олія, 95х100