Пам’яті Леоніда Івановича Чернова

114
Леонід Чернов. Фото 1961 року
Леонід Чернов. Фото 1961 року
18 червня минає 110 років від дня народження знаного живописця та графіка Леоніда Івановича Чернова. Народився художник у Старобільську, на Харківщині, 1915 року. Першу мистецьку освіту здобув у Харківському художньому училищі (1934-1937 рр.), а з 1937 по 1942 р. навчався у Харківському художньому інституті, де його викладачами були Михайло Козик, Олексій Кокель та Микола Самокиш.
Початок самостійної творчості митця припав на роки Другої світової війни. В цей час він продовжував навчання у Самарканді, куди було евакуйовано інститут. Там Чернов створив багато портретів, сотні етюдів та захистив дипломну роботу, якою стала картина «Підвіз зброї партизанам».
Усе його подальше життя було пов’язане з творчою та педагогічною діяльністю. З 1944 по 1947 рр. Леонід Чернов обіймав посаду директора Харківського державного художнього училища, а згодом – викладача Харківського художнього інституту (з 1961 р. – доцент, з 1977 р. – професор).
Художник працював у галузі станкового живопису та станкової графіки, писав пейзажі, натюрморти, портрети, тематичні картини.
До найбільш відомих належать: «Вечірня пісня» (1957), «Мрії» (1961, «Над землею» (1966), «Осеніє» (1967), «Портрет А. Щеглова» (1984), цикли малюнків до українських народних пісень (1961-1965), «По шевченківських місцях» (1963), за мотивами поезій Тараса Шевченка (1964), цикл пастелей «Мальовничий світ» (1978-1990).
Леонід Чернов брав участь в обласних, республіканських та зарубіжних художніх виставках. У 1966 році художник був удостоєний звання заслуженого діяча мистецтв УРСР.
Помер Леонід Іванович Чернов 24 жовтня 1990 року у Харкові.
Твори зберігаються в Національному художньому музеї України, Харківському художньому музеї та в багатьох інших музеях і приватних колекціях.
У Полтавському художньому музеї (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка знаходиться кілька робіт митця, серед яких, як друкована графіка – «На пасовиську» (1949), «Село Зубівка. Будинок, в якому жив Д. Гурамішвілі» (1955), «Нова пісня» (1960), «Вишивальниці» (1960 ), так і живописні твори – «З евакуації» (1945) та «Циганка» (1946).
Вишивальниці. 1960 р., папір, кольорова ліногравюра; 49,4 х 49 см.
Вишивальниці. 1960 р., папір, кольорова ліногравюра; 49,4 х 49 см
Графічна робота «Вишивальниці» виконана в техніці кольорової ліногравюри з використанням тонких контурних ліній та м’якої штриховки, що створюють делікатну текстуру і надають образам теплоти. Проста, лаконічна композиція налаштовує на сприйняття діалогу між двома вишивальницями. Теплі пастельні відтінки — жовтий, вохристий, червоний — які гармонійно поєднуються з традиційними елементами українського вбрання, підкреслюють інтимність побутової сцени, жіночу зосередженість на процесі рукоділля.
Село Зубівка. Будинок, в якому жив Д. Гурамішвілі. 1955 р., папір, автолітографія; 26,3 х 40 см
Село Зубівка. Будинок, в якому жив Д. Гурамішвілі. 1955 р., папір, автолітографія; 26,3 х 40 см
Твір «Село Зубівка. Будинок, в якому жив Д. Гурамішвілі» виконаний в техніці автолітографії. Насамперед, він вражає своєю колористичною побудовою, застосуванням текстур і тональних ефектів. За допомогою різнобарвних контрастних площин, темних силуетів дерев та хатини з теплим рожево-помаранчевим небом, автор створює поетичну атмосферу українського вечора.
На пасовиську. 1954 р., папір, автолітографія; 28,5 х 42 см
На пасовиську. 1954 р., папір, автолітографія; 28,5 х 42 см
Автолітографія Леоніда Чернова «На пасовиську» занурює глядача у сільське повсякдення. Вдале поєднання анімалістичного та пейзажного жанрів підкреслює натуралістичний характер сцени з тваринами на передньому плані.
Нова пісня. 1960 р., папір, кольорова ліногравюра; 42 х 67 см
Нова пісня. 1960 р., папір, кольорова ліногравюра; 42 х 67 см
У «Новій пісні» поєднується м’яка лінійність кольорової ліногравюри з теплими пастельними відтінками, серед яких переважають вохристі, рожеві, блакитні й червоні тони. Композиція врівноважена: група дівчат у традиційному вбранні зображена на передньому плані, а глибочінь пейзажу, що служить фоном, підкреслює атмосферу спокою й ліричності.
Живописні роботи Леоніда Чернова з фондів музею – це виразні зразки післявоєнного живопису, що поєднують емоційну наповненість з майстерною технікою.
Чернов Л.І. З евакуації. П.,о. 1945. 130х185.
З евакуації. П.,о. 1945. 130х185
Картина «З евакуації» (1945) відображає момент повернення людей до рідної домівки, сповнена драматизму, надії, взаєморозуміння та людяності. Майстер застосовує темпераментну живописну техніку — мазки динамічні, фактурні, з видимими слідами пензля, що передає напругу й рух жанрової сцени. Композиція будується по горизонталі, мовби продовжуючи рух потяга, який щойно прибув. У центрі уваги — зворушливі обійми, сльози, подив і радість — усе це передано через виразні жести, міміку та пози персонажів. Художник використовує приглушену кольорову гаму з домінуванням сірого, коричневого, землистого — кольорів війни, пилу й дороги. Водночас є теплі відтінки в обличчях людей, одязі, які символізують надію, родинне тепло й повернення до життя. Туман, дим від паровоза, багаж на передньому плані створюють глибоку атмосферу реалістичної сцени, підсилюючи історичну достовірність і емоційне напруження. Стиль Чернова тяжіє до соціалістичного реалізму, однак у цьому творі виразно звучить психологічна нотка, що робить картину живою, людяною та універсальною.
Циганка. 1946 р., полотно, олія;110 х 82 см
Циганка. 1946 р., полотно, олія;110 х 82 см
Картина Леоніда Івановича Чернова «Циганка» (1946) відзначається теплотою, глибоким людським змістом та тонким психологізмом. Динамічний живопис з енергійними мазками, м’яка гра світла і тіні, що створює ефект об’ємності, надають полотну емоційно-експресивного звучання. І хоча робота виконана у реалістичному стилі, в ній помітні елементи техніки імпресіонізму. Палітра стримана, домінують землисті тони — глибокі коричневі, теракотові, приглушені червоні, що символізують землю, побут, життєдайність. Нейтральне світле тло робить постать ще виразнішою.
Образ циганки — це портрет-тип представниці народу з глибокою душею, непростою долею і непохитною людською гідністю. Він є знаковим не лише для доробку митця, але й для повоєнної харківської школи портретного живопису.
Сповнена патріотизму, ліричності та художньої майстерності, творчість Леоніда Івановича Чернова є вагомим внеском у вітчизняне мистецтво. Його життєвий і творчий шлях тісно пов’язані з епохальними подіями ХХ століття, які знайшли відображення в створених ним художніх образах людей, природи й історичної пам’яті. Як живописець, графік, педагог і культурний діяч, Чернов залишив після себе багату мистецьку спадщину, яка й сьогодні зворушує щирістю, теплом і глибиною художнього вислову.
Матеріал підготував Іван Герцунь