15 серпня у прес-центрі Полтавського художнього музею (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка відкрилась персональна виставка Дениса Зозулі «Хата Сонця».
Автор є яскравим представником сучасної образотворчості, що поєднує новаторство з традиціями національного мистецтва, культури народу, його духовності.
Денис Олександрович Зозуля народився 1980 року в м. Хабаровськ. Українець. За фахом інженер. Захоплюється графікою, надає перевагу техніці офорта. На думку Дениса Зозулі, саме офорт надає художнику найбільшу свободу самовираження, робить можливим відтворення будь-якої художньої техніки – від експресивного начерку, світлотіньового і тонового рисунку, легкої акварельної композиції, до пастозного фактурного живописного полотна. Він найзагадковіший, оскільки дає можливості існувати найтоншому штриху та найкрасивішій фактурі, породжує глибину. Офорт – самодостатній, надзвичайно виразний спосіб практично-духовного осмислення дійсності.
Свої враження, роздуми, сновидіння завжди Денис Зозуля відображав у малюнках за допомогою туші, акварелі, пробував акрил, масло, аерограф, пастель, але офорт залишався для художника чимось недосяжним. Автор шукав людину, яка б відкрила йому таємниці офорту і знайшов. Денис Зозуля вважає невипадковою свою зустріч із художником Олексієм Соболевським. Саме він поступово відкривав допитливому юнаку таємниці техніки гравюри та офорту. Авторські роботи у цих техніках і представлено на виставці, яка має доволі цікаву назву. «Хата Сонця» містить глибинні символи, єднальну ідею: хата для українця – це не просто місце проживання, житло, а й центр його Всесвіту, початок і кінець життєвого простору, його alter ego (лат. «друге я»), сонце є джерелом життя, адже дає світло й тепло, без яких настає зима, ніч, й зрештою небуття. Образом Хати Сонця Денис Зозуля стверджує: існування рідного простору, батьківщини, власної держави для українського народу є запорукою самого Життя.
Концепція творчості Дениса Зозулі: “Різноманітність природи нескінченна. Існує багато різних форм існування. Кутів сприйняття світу теж багато. Я фіксую лише один із них, це не завжди звично, але це є свобода мого погляду. Творчий процес – це справжня екзальтація!”
Серед експонованих робіт немає другорядних. Денис Зозуля – художник, що блискуче працює у традиційній техніці офорту та вільно володіє усіма можливостями графіки. В усіх своїх творах митець об’єднує глибоку традиційність та найсучасніше розуміння часу та простору — головних тем і проблем творчості. Більшості робіт притаманні асоціативність і метафоричність образної мови. У деяких художник звертається до традиційної жанрової тематики у всій її класичній різноманітності, в інших вдається до абстрагованої формальної мови, особливої авторської пластики, яка опосередковано розкриває ідею твору. Образотворча мова Дениса Зозулі дуже різноманітна і неподібна. Переглядаючи роботи, можна побачити як по-різному трансформується ідеї через авторську концепцію, яке смислове навантаження несе питомо національний культурний феномен у створені актуального художнього образу. Це – своєрідний культурний код, який підкреслює багатство і багатогранність можливостей графічного мистецтва, його демократичний характер та водночас його аристократизм і елітарність.
Особливе місце в експозиції належить серiї графiчних робіт, створених у рамках проекту Олега Денисенка «Кругла площа – архітектурне серце Полтави» 2017 року, і тематикою тiсно пов’язаних із мотивами архiтектурних прикметностей Полтави. Свiтосприйняття i графiчна образнiсть Дениса Зозулі цiлком i повнiстю вiдповiдають концепцiї
найскладнiшого рiзновиду офорту — кольорового з однiєї дошки. У творчому бажаннi художника прилучитися до полтавського своєрiдного лiтопису кольоровий офорт вiдiграв визначну роль.
Колiр i колорит – найяскравiшi ознаки нинiшнього полтавського артизму, зокрема малярства, – у Дениса Зозулі перекочували i в графiку. Вкупi з досконалим володiнням усiм складним комплексом офорту, вони стали домiнуючою рисою його творiв. Вмiючи органiзувати деталi, акцентувати малюнком i кольором їх унiкальну, майже антикварну значущiсть, в архітектурній серії автор нiбито озвучує зв’язок сучасного iз пройденим.
Денис Зозуля є активним учасником обласних, всеукраїнських і міжнародних художніх виставок: “Арт-терапія” (Полтава, 2007); “Перехрестя” (Полтава, 2009); “Гоголь та сучасність” (Суми, 2010); Тріенале “Графіка” (м.Київ, НСХУ, 2015); Міжнародна Триєнале друкованої та станкової графіки (Мінськ, Брест, 2015); “Кадетаріум – 2” (Полтава, 2015); “Кадетаріум” – 4 (Полтава, 2015); “Полтавська графіка” (Полтава, ПХМ (ГМ) імені Миколи Ярошенка, 2016); Персональна виставка: “Надай значення символу” (Полтава, 2016); “Арт-простір. Партер. 11 платформа” (Полтава, 2016); “Арт-акт” (Чернівці, 2016); “11 платформа LandArtFestival” (Полтава, 2017); “Український екслібрис. 100 років Київської Академії мистецтв” (Київ, 2017); “Кругла площа – архітектурне серце Полтави” (Полтава, ПХМ (ГМ) імені Миколи Ярошенка, 2018); Персональна виставка “Розаріум” (Полтава, 2018); Тріенале “Графіка” (Київ, НСХУ 2018); “Щастя рибака” (Полтава, 2018).
Творчість Дениса Зозулі доводить, що графіка відкриває безмежні можливості для втілення в художніх образах усього життя. Ювелірна і копітка праця автора, відзначені духом пошуку і сповнені любові до всього сущого, його твори не залишають байдужим жодного поціновувача мистецтва.
Крім графіки Денис Зозуля знімає документальне кіно, яке представляє на кінофестивалях. Він є автором понад 10 картин, які розповідають про представників сучасного художнього та музичного мистецтва, вітчизняний андеграунд, філософію творчості. Денис Зозуля неодноразово ставав дипломантом конкурсів і кінофестивалів.
Денис Зозуля – соціально активна творча особистість. Пересувні виставки абстрактного мистецтва, перформанси, концерти, перегляди фільмів – далеко не повний перелік заходів у рамках проектів “Атом – 25”, “Ключ – абстрактне мистецтво”, “Атом – 30”, організованих художником разом з однодумцями.
Марина Попкова




