Миколі Федоровичу Грибану – 75!

190
8 травня 2023 року сучасному класику українського графічного олімпу Миколі  Грибану виповнюється 75 років. Графік, вітражист, монументаліст, він народився у смт. Пулини, Житомирської обл. в 1948 році. Завдячуючи вчителю малювання І.Небульському, Микола Грибан став художником, а когорта «Пулинського земляцтва» на Житомирщині  дала світу високопрофесійних митців, таких як його рідний брат Валерій – лауреат Державної премії в галузі архітектури. Шляхи становлення майбутнього майстра пролягали через Миргородський керамічний технікум ім. Гоголя (1968) та Львівський державний інститут прикладного і декоративного мистецтва (1976, викладачі Б.Галицький, Р. Мартинюк). Талановиті та знані в Україні художники-графіки І. Остафійчук, Л. Левицький, М. Яців вплинули на формування ранніх творів (Аркушів) графіка. Молодий художник, вдосконалюючись, вивчає світову скарбницю і ми можемо відчути в його роботах вплив володаря Гран Прі 25–го фестиваля графіки в Венеції – бельгійця Ф. Мазереля, мексиканця Л.Мендеса. З 1976 року живе в Полтаві і працює в художньо-виробничому комбінаті Полтавської області. З 1992 року член НСХУ – активний учасник виставок Полтавської обласної організації НСХУ. Міський ліцей №1 ім. Івана Котляревського від 1994 року стає його педагогічною лабораторією. Саме йому завдячуємо першими у Полтаві друкованими каталогами учнівських робіт, що здивували і порадували з 1995 року. Ці видання стали гордістю сучасної Полтавської культури. Микола Грибан – автор численних інноваційних навчальних програм з «Живопису», «Малюнку», «Композиції». Непересічним взірцем, улюбленим вчителем, справжнім лідером, що веде за собою молодь, він є для своїх вихованців. А ще були пленери, що проводив вчитель у Лучках. Такі пленерні навчальні програми і зараз не мають аналогів у Полтавських вузах. Надзвичайно точну та цілісну характеристику графіка дала заслужений журналіст України Лідія Віценя «Рухається вгору, маючи міцне «Коріння» – а в ньому стільки переплетінь!.. Власна доля, доля роду й народу, землі рідної – України. Для художника – Грибана тут усе знакове, промовисте, невипадкове – усе, що «рухається вгору» – до висот духовних, до усвідомлення сенсу буття». Учні ліцею впевнено перемагають у міжнародних фестивалях, Всеукраїнських мистецьких конкурсах. Традиційно їх роботи з року в рік представляються на виставках у Полтавському художньому музеї (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка. Працюючи з 2004 по 2017 рік викладачем кафедри образотворчого мистецтва архітектурного факультету національного технічного університету імені Ю. Кондратюка, надзвичайно відповідально ставився до навчального процесу. Його випускники досягнули високого професіоналізму, як CG Artist, а саме Олексій Кашперський (США, Нью-Йорк), Сергій Андрійченко (Канада). Вони є висококонкурентними на світовому рівні у своїй галузі. Феномен художника-педагога Миколи Федоровича Грибана надзвичайно потужний і є гордістю полтавської мистецької школи 21 століття. Громада любить і цінує Миколу Грибана. У 2009 році він отримав звання заслужений працівник культури України. Творчий доробок відзначений преміями: Самійла Величка (2015), Миколи Ярошенка (2015), Паїсія Величковського (2017), Панаса Мирного (2019). Фахівці зазначають, що його графічні аркуші містять синтез класичних українських традицій і львівського декоративізму. Довершені символи своєю унікальною логікою композиційно вимережуються у майже футуристичне узагальнення форми. По-перше, він втілює в творах класичні образи, що перекомпоновуються, структуруються, трансформуються у нові критерії, за якими метафори автора посилюють основний зміст (Платонівське «поесис») мистецтва як виразника ідей. По-друге, творчий метод майстра тісно пов’язаний з європейською мистецькою школою (на засадах Веймарського Баугауза; творчості укр. художника графіка Ніла Хасевича). Твори засновані на національних традиціях і модерному трактуванні форми. («Пошук форми», 1980). Філософська романтична таємниця його світобачення особливим чином нанизує безліч асоціативних знаків необмеженої й відкритої свободи. Найважливішими мотивами, які надихали й живили його душу та Творчість, були й є народні історичні та сучасні традиції.
Полтавський художній музей (галерея мистецтв) імені Миколи Ярошенка має у своїй колекції 16 графічних творів майстра, що демонструють ретроспекцію майстра: «Ліричний мотив»(1989, кольорова ліногравюра); «Сад» (1991, ліногравюра); «Велич» (1995, ліногравюра); «Подих тисячоліття» (1999, ліногравюра); «Новини» (2001, ліногравюра); із серії «Земля Полтавська» («Аркуш І», 2002, ліногравюра); із серії «Земля Полтавська» («Аркуш ІІ», 2002, ліногравюра); із серії «Земля Полтавська» («Аркуш ІІІ», 2002, ліногравюра); «Крізь століття» (2003, ліногравюра); «Полтавське барокко» (2003, ліногравюра); «Земля дихає» (2004, ліногравюра); «Скіф відпочиває» (2004, ліногравюра); «Крилата богиня» (2005, ліногравюра); «Федорівський ідол» (2006, ліногравюра); «Полтавські акорди» (2006, ліногравюра); «Жінка і птахи» (2007, ліногравюра); «І озивається душа глибин» (2013, ліногравюра, акварель).
Знаковою темою певного візуального дослідження та зображення для автора став будинок Земського зібрання (Полтавського краєзнавчого музею імені Василя Кричевського). Графічний твір «Полтавські акорди» (2006; колекція ПХМ ГМ імені Миколи Ярошенка), розміщений в альбомі «Микола Грибан. Графіка» (2012, с.105), є символічною трактовкою сучасного земного Райського саду. Три умовні рівні, з яких складається твір, демонструють: перший – полтавський символ дерева життя «Древо у вазоні», центр-основа – сама будівля, це творіння архітектурного генія та рук людських. Верхній рівень – філософія і політика –  це геральдичні знаки міст розміщених на площині шахівниці.
Художник-графік за допомогою плями, лінії, штрихів досягає майстерного переміщення глядача до атмосфери світлого романтизму, дарує нам відчуття щастя життя.
Колектив ПХМ (ГМ) імені Миколи Ярошенка щиро вітає Миколу Федоровича з ювілеєм, зичить Майстру щастя, здоров’я, творчого натхнення.
Алла Тимошенко
М. Грибан. Ліричний мотив. 1989 р. Папір, кольорова літографія. 15х16.
М. Грибан. Ліричний мотив. 1989 р. Папір, кольорова літографія. 15х16.
М. Грибан. Сад. 1991 р. Папір, ліногравюра. 26х28
М. Грибан. Сад. 1991 р. Папір, ліногравюра. 26х28
М. Грибан. Подих тисячоліття. 1999 р. Папір, ліногравюра. 38х30,5
М. Грибан. Подих тисячоліття. 1999 р. Папір, ліногравюра. 38х30,5
М. Грибан. Новини. 2001 р. Папір, ліногравюра. 20х34
М. Грибан. Новини. 2001 р. Папір, ліногравюра. 20х34
М. Грибан. Із серії “Земля Полтавська”. Аркуш І. 2002 р. Папір, ліногравюра. 27х40
М. Грибан. Із серії “Земля Полтавська”. Аркуш І. 2002 р. Папір, ліногравюра. 27х40
М. Грибан. Із серії “Земля Полтавська”. Аркуш ІІ. 2002 р. Папір, ліногравюра. 27х40
М. Грибан. Із серії “Земля Полтавська”. Аркуш ІІ. 2002 р. Папір, ліногравюра. 27х40
М. Грибан. Крізь століття. 2003 р. Папір, ліногравюра. 27,5х34
М. Грибан. Крізь століття. 2003 р. Папір, ліногравюра. 27,5х34
М. Грибан. Полтавське бароко. 2003 р. Папір, ліногравюра 28х29,5
М. Грибан. Полтавське бароко. 2003 р.
Папір, ліногравюра 28х29,5
М. Грибан. Земля дихає. 2004 р. Папір, ліногравюра 23,5х26.5
М. Грибан. Земля дихає. 2004 р.
Папір, ліногравюра 23,5х26.5
М. Грибан. Скіф відпочиває. 2004 р. Папір, ліногравюра 23,5х26,5
М. Грибан. Скіф відпочиває. 2004 р. Папір, ліногравюра 23,5х26,5
М. Грибан. Крилата богиня. 2005 р. Папір, ліногравюра 37,5х26
М. Грибан. Крилата богиня. 2005 р. Папір, ліногравюра 37,5х26
М. Грибан. Федорівський ідол. 2006 р. Папір, ліногравюра 27х26,5
М. Грибан. Федорівський ідол. 2006 р. Папір, ліногравюра 27х26,5
М. Грибан. Полтавські акорди. 2006 р. Папір, ліногравюра 35,5х26
М. Грибан. Полтавські акорди. 2006 р. Папір, ліногравюра 35,5х26
М. Грибан. Жінка і птахи. 2007 р. Папір, ліногравюра 23х19,5
М. Грибан. Жінка і птахи. 2007 р. Папір, ліногравюра 23х19,5
М. Грибан. І озивається душа глибин. 2013 р. Папір, ліногравюра, акварель. 18х34
М. Грибан. І озивається душа глибин. 2013 р. Папір, ліногравюра, акварель. 18х34