Крізь прозорість акварелі

174
Крізь прозорість акварелі…До 85-річчя від дня народження Володимира Нифонтовича Бернацького (1938-2019)
Коли звучить прізвище цього художника, перед очима виникає образ майстра
у колі дивовижних, прозорих, легких акварелей з тонкою градацією кольорів.
Володимир Нифонтович Бернацький… 3 липня художнику
виповнилося б 85 років. Дизайнер, графік, плакатист, аквареліст, член
Національної спілки художників України з 1988 року. Він здобув фахову
освіту в Українському поліграфічному інституті імені Івана Федорова (нині –
Українська академія друкарства, м. Львів) за спеціальністю «художник-
графік». Отримані знання використовував у професійній творчій діяльності,
багато експериментував, застосовував нові прийоми в графічній техніці. Він
автор численних товарних знаків, логотипів, розробок нових шрифтів. Як
майстер плаката і акварелі представляв свої твори на міських, обласних,
всеукраїнських, закордонних виставках з 1974 року. Персональні виставки
мистця у Полтаві (1999, 2002, 2008, 2015, 2017) збирали багато
шанувальників його творчості. З великою повагою, тепло та відверто
згадують Володимира Нифонтовича Бернацького всі, хто його знав. Людина
високої культури, відкрита, щира, талановита, він залишив світ своїх творів
як розповідь про себе.
У фондовому зібранні Полтавського художнього музею (галереї мистецтв)
імені Миколи Ярошенка зберігаються три твори майстра – дві акварелі та
плакат, а також його портрет авторства відомого полтавського художника
Миколи Підгорного.
Підгорний М.В. Портрет Володимира Бернацького. 2018. Дерево, олія. 50х48
Підгорний М.В. Портрет Володимира Бернацького. 2018. Дерево, олія. 50х48
Акварель для Володимира Бернацького – окрема любов і захоплення. Цей
витончений камерний вид мистецтва, який ховається від світла, викликає
особисте ставлення до нього. Чарівність акварелі полягає в її прозорості,
легкості, відчутті фактури паперу крізь кольорову пляму, тонких тональних
переходах. Досягнення магії вражень потребує від самого художника
гостроти зору, швидкості виконання, впевненості у кожному русі пензля.
Свої акварелі Володимир Бернацький створював у техніці «малювання по
сирому». Назва походить від того, що твір пишеться на змоченому водою
аркуші, при цьому контури об’єктів стають розпливчастими, плавно
перетікають один в інший. Виконаний у спосіб alla prima (італ., до першого), тобто за один прийом, в один шар протягом години-двох, малюнок
відрізняється свіжістю фарб і неймовірною легкістю. Домогтися чіткості
зображень можна на вже підсохлому папері, коли наносяться завершальні
штрихи. Усіма прийомами акварельного живопису Володимир Ніфонтович
володів досконало. Він підбирав тонкі тонально-кольорові рішення для своїх
натюрмортів і пейзажів. Вишуканість кольорів відкривається глядачу не
одразу, інколи вони навіть здаються бляклими, але фарби підкоряються
простору аркуша й утворюють справжню гармонію. Захоплюють наповнені
повітрям пейзажі, огортають ніжністю розмиті контури квітів. Дивує
гармонійна ритмічність предметів у натюрмортах, відчуття їх фактури,
особливо, прозорість скляних різноманітних форм, які любив писати
художник.
Володимир Бернацький. Околиця. 2017. Папір, акварель. 53,7х70,3
Володимир Бернацький. Околиця. 2017. Папір, акварель. 53,7х70,3
Володимир Бернацький. Натюрморт. 2004. Папір, акварель. 49х59
Володимир Бернацький. Натюрморт. 2004. Папір, акварель. 49х59
У 2018 році Володимир Бернацький здобув звання лауреата щорічної міської
премії імені Миколи Ярошенка в номінації «Образотворче мистецтво.
Графіка». Твір «Натюрморт» номінант представив на розгляд журі, який за
умовами конкурсу був переданий на постійне зберігання до основного фонду
Полтавського художнього музею (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка.
Про творчість майстра ще в одному різновиді графіки – плакаті – дає уяву
робота «Завжди пам’ятати» 1984 року виконання.
Володимир Бернацький. Плакат «Завжди пам’ятати» (Oswiencim-4000000). 1984. Картон, гуаш. 100х70
Володимир Бернацький. Плакат «Завжди пам’ятати» (Oswiencim-4000000). 1984. Картон, гуаш. 100х70
Це – художній оригінал, який можна віднести до одного з видів плаката –
авторського. На відміну від соціального та масового авторський плакат є
більш творчим та глибшим. За його створенням стоїть бажання художника
мовою графіки висловити свою думку та ставлення до того чи іншого явища.
Складність полягає у пошуках лаконічних, виразних образів і текстів для
розкриття теми. Плакат – це витвір для всіх, його споглядають навіть ті, хто
не цікавиться образотворчим мистецтвом, він виходить за периметр
просторів музейних залів та галерей, його тематика завжди відповідає часу.
Історія плаката починалася з простих письмових чи усних оголошень
(«placatum», лат. – повідомлення, свідоцтво). Подолавши довгий шлях з
періодами злетів і падінь, цей вид графіки досяг визнання у мистецтві. Багато
зі створених майстрами плаката робіт є високохудожніми зразками,
виразною візуальною комунікацією з глядачем. Плакат «Завжди пам’ятати» – звернення до пам’яті, заклик до протидії будь- яким проявам проти людської гідности. Глибоко продумана композиція викликає пронизливі почуття, білі стержні запалених свічок на чорному тлі нагадують одяг в’язнів концентраційних таборів. Освенцим (OSWIECIM), місце нестерпного болю, став меморіалом. На пам’ятній плиті залишається напис: «Нехай буде навічно криком розпачу й застереженням для людства…». Плакат, створений майстром сорок років тому, в наш час – знов  нагадування…
Матеріал підготувала Марина Салюк