„Інакший” живопис Олександра Глушаченка
Під час інтерв’ю з нагоди вручення йому Державної премії Росії (2002 р.), Павло Ніконов висловив думку, підтверджену досвідом цілого покоління „шестидесятників”: „Щоб в Росії здобути визнання, потрібно жити довго”.
На жаль, ситуація в Україні далеко не краща. Навіть імена українських „шестидесятників”, тих, хто як Алла Горська, повірили у хрущовську „відлигу”, сприйняли її як можливість виступити проти засилля офіційного мистецтва, ставали на шлях пробудження людської гідності та національної свідомості, жорстоко розплатившись за власні переконання, ми повертаємо із забуття якось повільно і невпевнено. Не став у цьому ряду винятком і Олександр Глушаченко. Ще в 1957 році, задовго до появи героїко-романтичних полотен Павла Ніконова – „Наші будні”(1960) і „Геологи” (1962), „Романтиків” (1964) Таіра Салахова, монументальних панно Андрія Васнецова й творів інших інакомислячих лідерів „сурового стилю”, Глушаченко створив свою програмну роботу: „Колгоспниці. Весна 1944 року”. За силою впливу, який ґрунтується на жорстокій життєвій правді, за вибором живописних і технічних засобів вона мала стати явищем в українському образотворчому мистецтві, але не стала. Шлях твору до глядача завчасно перетнули партійні функціонери та органи безпеки, охоплені масовим пошуком внутрішніх ворогів.
Тільки в XXI столітті художник діждався першої публікації картини. Разом зі статтею мистецтвознавця В.М. Ханка, присвяченою Олександрові Глушаченку, її вміщено, на жаль, у чорно-білому зображенні, у п’ятому томі Енциклопедії сучасної України.
Та для Олександра Глушаченка колір – найголовніший засіб самовираження. Вся його творчість – яскраве підтвердження висновків Роберта Фалька: „Рух – це колір. Форма – застій. Все зриме живописцем має бути сприйняте через колір”. Саме через колір художник досягав найвищого звучання свого не заангажованого мистецтва. Святе поклоніння яскраво-насиченому, барвистому світу не полишає його твори й сьогодні. Ми ще маємо шанс віддати належне мужній громадянській позиції митця, дати достойну оцінку його творчому доробку, який конче необхідно ввести в науковий обіг. Час невпинний, він квапить.
Життєва та творча доля художника Олександра Глушаченка складалася нелегко. Первісток селянської родини Петра Степановича та Килини Кузьмівни Глушаченків з’явився на світ 30 березня 1928 року в селі Писарівка, що на Полтавщині (нині Новосанжарський р-н). Дитинство Сашка припало на роки широкого поступу суцільної колективізації, яка нанівець знищувала звичний устрій українського села, спустошувала господарство, несла нове, ідеологічно завуальоване кріпацтво. А вже п’яти років від роду йому довелося стати дорослим. Картини Голодомору закарбувалися в пам’яті назавжди.
Шкільні роки затьмарила війна. Вона принесла родині тяжкі випробування. Найстрашнішим ударом стала втрата батька. Він загинув на фронті в 41-му.
Відтоді тягар відповідальності за виживання сім’ї ліг на плечі матері та її старшого сина.
За таких типових для епохи умов відбувалося формування особистості майбутнього митця, зароджувалось його пристрасне захоплення чистими, напружено-насиченими кольорами. Джерела його творчості слід шукати в маминих вишивках, в яких як у пісні: „Червоне – то любов, а чорне – то журба”, – стібок за стібком лягали на полотно кольори. Вони у простих речах селянського побуту, які для Глушаченка асоціюються з клубками ниток, які малим часто доводилося намотувати, а потім зацікавлено спостерігати, як невигадливі смуги чорного, червоного, зеленого, нефарбованого, повторюючись, сплітались у простому мотиві домотканого виробу. Розтираючи цеглу на фарбу для підведення печі, розглядаючи привезені батьком з Полтави лубочні картинки, він відчував свою причетність до мистецтва, знав, що повз нього в житті йому не пройти. Малював з дитинства, скільки себе пам’ятає. Найбажанішим подарунком були тоді для нього кольорові олівці.
Семирічку закінчив уже після Перемоги й відразу ж подався на роботу. Був молотобійцем, секретарем сільської ради і, можливо, так і протікало б його життя в рідній Писарівці, якби не нове лихо. Гірким і голодним видався 1947 рік. Смерть неодноразово навідувалася в дім Глушаченків. Крайні злидні змусили шукати роботи в місті – там видавали харчі на пайок. У пошуках набрів на паперовий аркуш, який немов осінній лист тріпотів на паркані. Харківське училище вжиткового мистецтва оголошувало набір на навчання. Слово мистецтво окрилило юнака, нагадало про давню мрію. Відмовлятись від подарованого долею шансу він не став, а, зібравши документи та змалювавши з царської купюри портрет Петра І, виїхав до Харкова.
На Сумській, 67, де знаходилося училище, зустріли привітно і хоча поданий до приймальної комісії малюнок викликав подив, викладачі, зваживши на вправність рисунку, задали для виконання інше завдання і допустили до іспитів.
Упродовж трьох років, з 1947 по 1950 Олександр Глушаченко захоплено опановував основи мистецтва. Навчання давалось легко, приносило велике моральне задоволення. Уже перші студентські роботи виявили його природне колористичне обдарування. Так, у виконаному олійними фарбами пейзажному етюді (1947) Глушаченко, не вдаючись до зайвої деталізації, акцентує увагу на тонко підмічених нюансах осінніх барв. Відображений ним краєвид немов виринає з блакитного марева прохолодного сонячного дня. Переважають холодні тони, які тільки подекуди поступаються жовто-вохристій гамі золотого вбрання осені. Передусім, художника цікавить стан природи у передчутті зими. Його погляд вихоплює з навколишнього пейзажу тендітні деревця із залишками останнього листя, ще опромінені, але вже не зігріті осіннім сонцем. За силою емоційного звучання, цей невеликий етюд набуває значення самостійного твору, в якому авторові вдається досягти створення образу беззахисності перед обличчям суворої дійсності.
Процес становлення митця, формування його творчих і життєвих принципів відбувався під впливом славної когорти викладачів Харківського училища вжиткового мистецтва. Траплялися серед них і „неблагонадійні”, які вціліли фізично під час репресій, але були усунені від викладання у вищих навчальних закладах. До їх числа належала і Н.Я. Дудник, колишня дружина письменника Аркадія Любченка, чия національно орієнтована позиція привела його аж до співпраці з окупантами. Високоосвічена інтелігентка, вона спонукала студентів до ґрунтовного пізнання всесвітньої історії мистецтва.
У ті роки французький імпресіонізм, російський авангард та інші не сумісні з радянською ідеологією течії були визнані буржуазними, їх викреслювали з навчальних програм, за них переслідували. Величезний пласт багатющої західноєвропейської і національної культурної спадщини був відкинутий. 1948 року в Москві зачинилися двері музею Нового західного мистецтва, створеного на основі двох найбільших колекцій французького імпресіонізму, зібраних братами Щукіними і братами Морозовими. Тож до середини 50-х на Матісса, Дерена, Пікассо, Дега, Ренуара, Моне, Піссаро, Сезанна, Ван Гога, Гогена та ін. було накладено табу. У цьому сенсі Глушаченкові дуже поталанило на зустріч з Н.Я. Дудник, з допомогою якої, книжка за книжкою, він відкривав для себе сторінки французького живопису. Отримані знання глибоко проникали в душу митця, ставали тією живильною силою, яка будить думку, рухає вперед, і, власне, визначили напрям його майбутньої творчості.
На відмінно захистивши диплом, темою якого стало оформлення будинку культури України в національному стилі, О. Глушаченко в 1950 році закінчив училище, отримавши звання майстра алфрейно-художнього розпису.
Однак його покликанням був станковий живопис.
Повернувшись до Полтави, Глушаченко працює в Полтавських художніх майстернях, де знайомиться з молодими талановитими живописцями Віталієм Шаховцовим і Борисом Щербиною. Він приєднується до гурту полтавських художників, неформальним лідером якого був Віталій Шаховцов, разом із котрими розпочинає свою виставкову діяльність. Каталоги виставок цієї пори рясніють назвами творів Олександра Глушаченка: „Колгоспне поле”, „Весна”, „Зима”(всі – 1953 р.), „Бузок”, натюрморт „Городина”, „Ромашки” (1955 р.) та ін.
Ранні роботи чітко окреслили основні тенденції всієї творчості художника: не сприймати реалізм як догму, а вдумливо аналізувати та наполегливо опрацьовувати художні надбання людства; відображати тільки реально зриме, зрозуміле, пережите й не відриватись від власного коріння; писати так як відчуваєш, а форма викристалізується з сюжету.
Селянин з діда – прадіда, він виріс на землі, любив її та дорожив нею. Земля й стала головною темою його полотен. Свіжозорана („Колгоспне поле”, „Посівна”), родюча („Жнива”, „Полтавський натюрморт”), полита потом і кров’ю („Колгоспниці. Весна 1944 р.”), квітуча („Бузок”, „Польові квіти”, „Весна”), багата людьми праці („Доярка”, „Бригада комуністичної праці”, „Монтажниця”), вона бринить у кожному ударі його пензля.
У 1954 році Глушаченко побував на Кавказі. Жителя рівнини полонила сурова краса гір, як колись видатного земляка Миколу Ярошенка. Під враженням від побаченого, він починає вести подорожній щоденник, занотовуючи свої спостереження в етюдах та малюнках.
Етюди кавказького циклу виконані швидко, експресивно. Художник намагається не втратити жодної хвилини, щоб встигнути за миттєвими змінами природних ефектів сонячного освітлення. Він дає волю кольорам, кладе одну фарбу на іншу, вміло використовує їх змішування та досягає успіху в передачі барвистого світу Кавказу. Щільним мазком ліпить форму об’ємів, відтворює матеріальну структуру. Вдало застосовує прийоми пленерного живопису. Таким чином, навіть мініатюрні розміри етюдів дозволяють митцеві відобразити урочисту красу Кавказьких гір, вся велич яких особливо яскраво проступає у романтично-напружених барвах призахідного сонця.
Малюнки художника більш деталізовані. Його цікавить природа, будинки, залишки Горійської фортеці. Дивно, але повернувшись з поїздки художник надовго заховав свої нотатки. За цими етюдами він не створив жодної роботи, мотивуючи це тим, що не знає життя гірського краю, його традиції, звичаї. Навіть для написання пейзажу, простого споглядання природи для Глушаченка виявилось недостатньо. Кавказькі етюди та малюнки, понад 50 років пролежавши в шухляді, були оприлюднені майже випадково. Гостюючи в художника, колекціонер С. Литвин виявив бажання придбати ранні твори митця, які, маючи самостійну мистецьку цінність, дають уявлення про глибинну основу всього його творчого доробку.
Вимогливий до себе Глушаченко не терпів фальші в мистецтві та не міг допустити бодай незначної помилки в трактуванні до кінця не пізнаного сюжету. Він виховувався на кращих взірцях соціалістичного реалізму – творах Олександра Максименка, Тетяни Яблонської. Біля „Хліба” Т. Яблонської, що став сенсацією 1949 року, простоював годинами, вивчаючи кожну деталь, кожен штрих. Тоді, ще студентом, він мріяв хоча б на сходинку піднятися до високої майстерності талановитої художниці, створити власний шедевр і раптом ясно відчув, що покликаний показати іншу правду. „Моя правда за моїми плечима, вона у Голодоморі, у пухлих ногах моєї матері…”, – сказав собі художник. Так, ще не цілком усвідомлено, виник задум майбутнього великого полотна, який втілився відразу у трьох роботах, під загально назвою „Колгоспниці”. (Пізніше Глушаченко все-таки повернеться до теми радості колективної праці колгоспників, з тонкою іронією зобразивши жіночий батальйон, який бадьоро крокує капустяним полем („Бригада комуністичної праці”.)
Центральним твором циклу „Колгоспниці” стала картина – „Колгоспниці. Весна 1944 р.” (Полтавський художній музей).
Тема героїки перших мирних буднів українського села, порушена в картині, набуває в інтерпретації О. Глушаченка гострого соціального звучання. За допомогою лаконічно-виразних засобів він привертає увагу до справжніх героїв праці – жінок, вдів, на чиї плечі ліг непосильний тягар післявоєнної відбудови.
Неймовірно цілісна, органічно пов’язана система образів і символів полотна склалася не відразу. Роками задум володів думками митця, доки не вирвався назовні напруженим динамічним ритмом.
Композиція побудована в одній площині, укрупнені фігури висунуті на передній план, так, що заповнюють майже весь простір картини. Художник зображає своїх героїнь у темпі руху польової бригади. Саме цим рухом вперед, на глядача, трьох жінок у характерному нахилі, робота віддалено нагадує „Збирачок колосків” Ж.-Ф.Мілле, виконану за сто років до появи „Колгоспниць”. Жінки зайняті звичною працею, їх зігнуті фігури позбавлені індивідуальних рис, що ще більше підкреслює ідею узагальненого образу. Тільки одна фігура подана на повний зріст. Це мати. Вона стоїть у центрі, на обличчі ні болю, ні втоми, особиста трагедія давно пережита, попереду лише лан і щоденна тяжка праця – основні складові життя жінок-селянок її покоління.
Напружений лад полотна створюють майже всі компоненти композиційної та колористичної побудови. Чергування ритмів тут доведене до звучання сильних, тривожних акордів. Відчутні вони і в складній символіці гострих кутів – трикутник, який утворюють собою фігури жінок, повторюється гострими трикутниками декоративно взятих паростків буряків, які подрібнюють прямі лінії рядків. Гострими кутами (також більшими й меншими ) пов’язана хустка матері – ціле та частка, суспільство і людина в ньому.
Складне колористичне завдання – розкрити тему контрастним співзвуччям кольорів, автор вирішує також через чергування їх ритмів: напружено-яскраві, відкриті – червоний і синій, жовтий і зелений, вони повторюються в одязі, тінях, клубках хмар грізного грозового неба. Напруженням, енергією, колорит „Колгоспниць” походить на живопис Маттіса, Вламінка, Ван Донгена, на твори художників Бубнового валету. А застосований ним чорний і червоний контур, в обвідці фігур і знарядь праці тільки підтверджує його духовну спорідненість з фовізмом. Однак звинуватити Глушаченка в епігонстві навряд чи комусь вдасться. Художник щирий в своїх творах, основа яких мистецтво національне, народне, той самий український примітив, які несуть саме його правду. Глибоко аналізуючи, здається, такі різні течії, в часі та місці їх виникнення, Олександр Глушаченко вніс свій вклад в мистецтво – це сувора підпорядкованість усіх художніх засобів – від композиції до техніки – єдиній цілісній напруженій системі, власній і неповторній для кожного твору.
Він обрав для своїх „Колгоспниць” гротескно-трагедійну форму, не прийнятну в суспільстві кінця 50-х років XX століття. Мало хто тоді наважувався продемонструвати подібне мистецтво.
Зазнавши різкої критики почав працювати для себе, майже припинив виставкову діяльність. Вивчати доробок О.Глушаченка – непросте завдання. Частина творів не збереглася, частина, як наприклад „Культ особи” уже у приватних колекціях, а ті, що залишилися, не підписані та не датовані. Часом не мають навіть назв. Це при тому, що найпродуктивніший період творчості Глушаченка припав на кінець 50-х – 60-ті роки. Він пише тоді численні пейзажі і натюрморти, піднімає мо- рально-егичні проблеми („Покинута”, „Похорон”), створює велике панорамне полотно „ Село полтавське”, шукає місце художника в житті – „Сім’я”, ,Автопортрет”.
Що відрізняло Глушаченка в житті та мистецтві – то це його небайдужість. Він постійно стежив за подіями художнього життя, намагався не пропустити цікаві виставки, хоч би де вони відбувались, побував навіть на виставці 30-річчя МОСХа (Московського союзу художників) в Москві, де ознайомився з картиною Павла Ніконова „Геологи” та зустрівся з її автором. Він ніколи не переставав глибоко вивчати історію мистецтва.
Доля звела його з Сергієм Параджановим. Місяць художник проводить на студії ім. Довженка в період праці режисера над „Тінями забутих предків” (1964). Параджанівській дух міцно охоплює все його єство, але самому боротися з системою сил бракує.
У пізніших творах Глушаченко піднімає філософські питання, створює цикл графічних робіт – „Моя Україна. Голодомор. 1933″.
„Я був не гірший і не кращий, я був інакший”, – підвів підсумок художник на порозі свого 80-річчя.
Серце Олександра Петровича Глушаченка, чий творчий доробок являє собою майже стерту сторінку образотворчого мистецтва, зупинилось у серпні 2014 року на 87-му році життя.
Світлана Бочарова, заступник директора з наукової роботи Полтавського художнього музею (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка