Увечері напередодні другої річниці широкомасштабного російського вторгнення – дату було вибрано не випадково – у всесвітньо відомому віденському Бельведері відбулася унікальна культурно-мистецька подія міжнародного значення: відкрилася експозиція «В епіцентрі бурі. Модернізм в Україні». Це – перша комплексна презентація українського мистецтва першої половини ХХ століття за межами України, яка ілюструє, наскільки міжнародними та авангардними були рухи тогочасного мистецтва першої половини ХХ століття – у культурних центрах Києва, Львова та Харкова. Від модерну до конструктивізму постає насичена та захоплююча історія культурної ідентичності України, злиття глобальних та місцевих впливів.
Виставку «В епіцентрі бурі» створено як спільний проєкт європейських інституцій. Основою експозиції є понад 50 робіт із зібрання Національного художнього музею України. 2022 року українські мистецькі твори вперше подолали відстань у майже 4 тис. км від Києва не лише для того, щоб представити наше потужне мистецтво, а й щоб уберегти його від рашистських варварів.
Одна з організаторок виставкового проєкту, генеральна директорка Національного художнього музею Юлія Литвинець упевнена: «Для України вкрай важливо саме зараз максимально доносити світу інформацію про себе. Цю виставку на рівні ідеї ми почали готувати з мистецтвознавцем, відомим арт-куратором Костянтином Акіншою в березні 2022 року, коли вже почалася велика війна. Мали намір представити Європі роботи українських митців, що були створені на початку ХХ століття й відповідно до злочинних рішень підлягали знищенню, як і їхні творці, бо радянська влада визначила їх як твори формалістів, націоналістів і ворогів народу».
Експозиція подорожує країнами Європи вже третій рік. Восени 2022 року її представили в Національному музеї Тиссена-Борнемісси у Мадриді (Іспанія), потім експонували в музеї Людвіга в Кельні (Німеччина) та залах Королівських музеїв образотворчого мистецтва Бельгії в Брюсселі, а після зупинки у Відні вона поїде до Лондона і Братислави. Над виставкою працювала група кураторів, яку склали Костянтин Акінша, Катя Денисова, Марина Дроботюк та Олена Кашуба-Вольвач. Цей масштабний показ українського мистецтва був би неможливим без ініціативи Museums For Ukraine, яку започаткувала баронеса Франческа Тиссен-Борнемісса.
Відкриття виставки «В епіцентрі бурі. Модернізм в Україні» у Відні відбулося за участі віце-канцлера Австрії Вернера Коглера, міністра закордонних справ Александера Шалленберга і Посла України в Республіці Австрія Василя Химинця. Вернісаж викликав неабиякий інтерес, зібрав чимало поціновувачів мистецтва та щирих прихильників України. Нижній Бельведер лютневого вечора перетворився на епіцентр культурного життя австрійської столиці, місце підтримки та вияву солідарності українському народові.
Генеральна директорка музею Бельведер Стелла Ролліг в урочистій промові підкреслила, що модернізм в Україні розвивав свою прогресивну художню силу в надзвичайно неспокійні часи та у несприятливих соціально-політичних обставинах. Роботи, представлені на виставці, кинули виклик соціальним та мистецьким умовностям свого часу, що робить їх тоді й зараз послами сучасної цивілізації, заснованої на культурних цінностях.
В австрійській столиці представлено розширену експозицію, практично два проєкти – українські модернізм та модерн. На думку організаторів, такий підхід дасть змогу показати повнішу картину розвитку українського мистецтва з кінця ХІХ до 30-х років ХХ століття.
«Україна своїм мистецтвом стверджує свою природну європейськість, синхронізованість українських художників із європейським середовищем, –наголосила генеральна директорка Національного художнього музею України Юлія Литвинець. – В Україні панували ті самі художні течії, тенденції, що й скрізь у Європі. Наш виставковий проєкт демонструє українські футуризм, кубофутуризм, авангард, модерн».
У віденській експозиції до культурних центрів, які визначали характер мистецького життя в Україні додано Львів і Полтаву. Цього разу в межах проєкту «В епіцентрі бурі. Модернізм в Україні» європейська публіка матиме змогу побачити й роботи митців доби модерну. Адже виставку доповнили полотна Всеволода Максимовича, Василя та Федора Кричевських, Олександра Мурашка, Георгія Нарбута та багатьох інших.
На запрошення Національного художнього музею України участь у проєкті взяв і Полтавський художній музей (галерея мистецтв) імені Миколи Ярошенка, який з початку війни ні на день не припиняв своєї діяльності. До складу представницької делегації увійшла Ольга Курчакова, мистецтвознавиця, директорка музею, заслужена працівниця культури України. З найбільшої в Україні колекції творів Івана Мясоєдова, яка належить музею, на виставці у Відні представлено дві роботи: «Автопортрет» і «Голова амазонки у лілеях. Етюд для картини «Відпочинок амазонок». Обидва твори яскраво втілюють у собі ознаки стилю модерн із його прагненням до пластично-живописної вишуканості, декоративності. Саме з ім’ям Івана Мясоєдова пов’язане створення та існування в Полтаві унікального культурно-мистецького середовища, осередку естетики модерну та символізму – «Саду Богів», яке сприяло формуванню світогляду та художнього стилю відомих нині митців: Федора Кричевського, Всеволода Максимовича, чиї роботи представлені у віденській експозиції.
Як не сумно це усвідомлювати, але війна не лише зруйнувала життя мільйонів українців, принесла смерть та страждання, зрівняла із землею рідні домівки, змусила шукати безпеку та притулок в інших регіонах держави і за її межами, а й дала шанс Україні розповісти світові про себе, показати свою культуру, своє мистецтво, ідентичність. Перші відвідувачі виставки «В епіцентрі бурі. Модернізм в Україні», затамувавши подих, роздивлялись твори художників – українців, євреїв, росіян і поляків, які зробили внесок у розвиток українського мистецтва, були відверто вражені побаченим, фотографували картини, жваво їх обговорювали, бо не очікували, що українське мистецтво – це так цікаво і що експозиція на рівні світових колекцій.
Виставка триватиме до 2 червня.
Марина Попкова