Про що мовчить музейний експонат

79
До питання дослідження портретної мініатюри з фондового зібрання Полтавського художнього музею (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка. Австрійський художник А. Анрейтер (1803-1882)
В експозиції Полтавського художнього музею (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка серед портретів мініатюрного та малого формату, виконаних представниками мистецьких шкіл Німеччини та Австрії, представлено жіночий портрет. Експонат має номер Га-34 і записаний в інвентарній книзі як  «Анрейвер. Жіночий портрет. Порцеляна, гуаш. 12х9,5. Час надходження – 1919 рік».
Рис.1. Алоіз фон Анрейтер. Жіночий портрет. Порцеляна, гуаш. 12х9,5. ПХМГМ імені Миколи Ярошенка
Рис.1. Алоіз фон Анрейтер. Жіночий портрет. Порцеляна, гуаш. 12х9,5. ПХМГМ імені Миколи Ярошенка
На портреті зображено молоду жінку, яка сидить у кріслі. Її погляд спрямований вдалечінь. Миловиде обличчя, облямоване пригладженим каштановим волоссям, сповнене спокою. Зачіску прикрашає тонке мереживо. Намисто з чотирьох низок перлин ніжно облягає шию портретованої. Жінка вбрана у сукню блакитного кольору, крій якої підкреслює стрункий стан моделі. Широке декольте оголює плавні лінії плечей. Виріз сукні обрамлений оборкою з темного мережива, так званою «берте», до якої прикріплений букет квітів. Образ доповнюють коштовні прикраси на руках і палантин, що висить на підлокітнику крісла. Вбрання жінки, її зачіска та аксесуари відповідають моді 40-50-х років ХІХ ст. Збоку праворуч по вертикалі авторський підпис і дата. Портрет обрамлений за периметром вузькою металевою рамкою золотавого кольору, що вкладена в іншу рамку, обтягнуту оксамитом коричневого кольору.
У первинному записі про твір в інвентарній книзі зазначено, що на портреті збоку праворуч є підпис: «А Anreiver 880». Усі спроби знайти інформацію про художника Анрейверата його творчість не дали результатів. Ймовірно, прізвище автора було прочитане неправильно, тому і запис в інвентарній книзі є помилковим. Походження (provenance) твору теж невідоме.
Аналізуючи різні варіанти написання прізвища портретиста з використанням інтернет-ресурсів відповідної тематики, вдалося встановити ім’я автора та віднайти матеріали до його біографії. Для порівняння авторського підпису на експонаті із зібрання ПХМГМ імені М. Ярошенка і репродукціях робіт художника, наведених на вказаних нижче сайтах, були взяті наступні зображення:
Рис. 2.
Рис. 2.
Рис. 2а.
Рис. 2а.
Рис. 2. Рис. 2а. Алоіз фон Анрейтер. Портрет чоловіка в темно-синьому сюртуку і жилеті з квітковим малюнком. (Aloisvon Anreiter. Herr in dunkelblauem Rock mit geblümter Weste). 1838 р. Слонова кістка, акварель, гуаш. 9,9х8. Музей Боманна (Bomann-Museum Celle)
Мініатюра належала до приватного зібрання «The Tansey Miniatures Foundation» Лізелотти і Ернста Тенсі (Lieselotte & Ernest Tansey) і мала інвентарний номер 10024. Колекція подружжя Тенсі вважалася унікальною за кількістю та художнім рівнем експонатів. За заповітом Лізелотти Тенсі її було передано до музею Боманна (Bomann-Museum) у місті Целлє (Celle) (Нижня Саксонія) [1].
Дві наступні мініатюри з приватних зібрань були запропоновані власниками для продажу на аукціоні Доротеум [2],[3]. Аукціонний дім Доротеум (DOROTEUM SEIT 1707), заснований імператором Священної Римської імперії Йосифом І (1678-1711) у 1707 році, є одним з найстаріших у світі. Головний офіс цієї поважної організації знаходиться у столиці Австрії – Відні, щороку Доротеум проводить понад 700 аукціонів.
Рис. 3.Алоіз фон Анрейтер. Портрет молодої жінки, що сидить у кріслі. (AloisvonAnreiter. Portraitof a younglady, seatedonanarmchair). 1853 р. Слонова кістка, акварель. 12,5х9,5. Аукціон DOROTEUM (лот № 191)
Рис. 3. Алоіз фон Анрейтер. Портрет молодої жінки, що сидить у кріслі. (AloisvonAnreiter. Portraitof a younglady, seatedonanarmchair). 1853 р. Слонова кістка, акварель. 12,5х9,5. Аукціон DOROTEUM (лот № 191)
Рис. 4. Алоіз фон Анрейтер. Жіночий портрет. (Alois von Anreiter. A portrait of a lady in a pearl necklace, in a white dress against a pale blue background). Слонова кістка, акварель. 7 x 5,5 см (овал). Аукціон DOROTEUM (лот № 198)
Рис. 4. Алоіз фон Анрейтер. Жіночий портрет. (Alois von Anreiter. A portrait of a lady in a pearl necklace, in a white dress against a pale blue background). Слонова кістка, акварель. 7 x 5,5 см (овал). Аукціон DOROTEUM (лот № 198)
Авторський підпис на музейному експонаті і трьох репродукціях виглядає ідентично, з характерними особливостями почерку художника. Підпис починається з великої першої літери імені майстра «A», далі, розділені проміжками, маленька «v», прізвище художника з великої літери «Anreiter», три цифри року створення твору (без цифри, що позначає тисячоліття). Виглядає так: «A v Anreiter 8хх». Відмітимо, що на деяких роботах художника дата може бути відсутня. У каталозі виставки мініатюр у палаці графа Пусловскіх (Wystawa miniatur na tle wnętrz pałacu hr. Puslowskich, 1939) є інформація про художника (№ 172), де також зазначено, що він підписував свої роботи як “Anreiter …” [4, С.44]. Таким чином встановлено, що справжнє ім’я художника – Алоіз фон Анрейтер.
Наявність великої кількості репродукцій творів Анрейтера на тематичних сайтах, а це переважно мініатюрні або малоформатні портрети, дозволяють хоча б візуально відзначити стилістичні прийоми і творчу манеру художника [1,2,3,8]. Для портретів, особливо жіночих, характерним є створення романтичного образу, який передає духовну атмосферу епохи, коли творив майстер. Його моделям притаманні такі загальні риси, як спокійний вираз обличчя, постава, поворот голови, модний костюм і аксесуари. Ніжні жіночі образи зачаровують красою витонченого обличчя, плечей, тонких гнучких талій, ідеальних зачісок, вишуканого одягу і прикрас. Часто портретованого зображено на тлі інтер’єрів, пейзажів, драперій з тканин, що підтримує настрій твору. Художник висвітлює зовнішній бік життя моделі, не вдаючись до глибокого психологізму. Але навіть у репродукціях його творів, розміщених на інтернет-сайтах, відчувається високий рівень майстерності автора як портретиста.
Біографічні дані митця знайдені в каталозі «Perfect Likeness: European and American Portrait Miniatures from the Cincinnati Art Museum» («Ідеальна подібність: європейські та американські портретні мініатюри з художнього музею Цинциннаті»), виданим Єльським університетом (США) [5].Це видання демонструє найбільшу колекцію мініатюр у США. У книзі «Checklist of Painters from 1200 – 1994» («Перелік художників 1200 – 1994 рр.»), виданій у Лондоні, Анрейтер поданий як австрійський художник з роками життя 1803-1882 [6]. Біографічний матеріал про майстра міститьсяі на популярному інтерактивному сервісі зі створення генеалогічних древ Geni [7].
Анрейтер Алоїз (Alois Johann Baptist von Anreiter) (1803, Бозен, Австрія (після 1919р. Больцано, Італія) -1882, Відень, Австрія) – один з відомих австрійських майстрів мініатюрного портрета. Народився у великій родині ювелірів, медальєрів, майстрів з розпису порцеляни. У молоді роки займався торгівлею, захоплювався мистецтвом. У 1825-1830 роках навчався у Віденській академії мистецтв. На творчість вплинули австрійські художники Йоганн Непомук Ендер (нім. Johann Nepomuk Ender, 1793-1854) і Йозеф Редл Молодший (нім. Josef Redlder Jüngere, 1774-1836). Належав до майстрів мініатюрного портрета, на твори яких був значний попит в аристократичних колах Відня та серед іноземних замовників. За композицією та технікою виконання в роботах Анрейтера простежується схожість із творчістю його колеги, відомого австрійського мініатюриста Моріца Міхаеля Даффінгера (Moritz Michael Daffinger, 1790-1849). Твори останнього художник часто копіював. З 1843 року Анрейтер постійно брав участь у мистецьких виставках. Мав багато псевдонімів: “Aloys”, “Luigi”, “Anreitervon Ziernfeld”, “Zirnfeld”. У 1851-1853 роках був членом нового об’єднання австрійських художників. Зацікавився модним у той час мистецтвом фотографії. Протягом 1859-1873 років керував кількома фотографічними студіями у Відні. Спеціалізувався на створенні фотопортретів відомих персон, переважно з творчого кола, та фото тварин. Писав есеї з архітектури, нариси про мистецтво для недільної газети Франкля Людвіга Августа фон Гохварта(1810-1894), видатного австрійського поета, романіста і громадського діяча. Був одружений на Марії Терезії Оппенхейм (Maria Theresia Oppenheim (von Anreiter) (1805, Прешпорок (після 1919 р. Братислава, Словаччина) -1878, Відень, Австрія).
Твори Анрейтера знаходяться в зібраннях музеїв Відня (Австрія) (Історичний музей, галерея Альбертіна, Академія витончених мистецтв); музеї Боманна (м. Целле, Німеччина); Ермітажі (С-Петербург, Росія); ПХМГМ імені Миколи Ярошенка (Україна) та приватних колекціях. Роботи майстра нерідко потрапляють на аукціони з продажу творів мистецтва.
На згадку про художника його ім’ям названа одна з вулиць Відня – Anreitergasse (1956).
Проведене дослідження дає підстави внести зміни до запису про експонат з Інв. № Га-34 із Полтавського художнього музею (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка. Запис має виглядати так: «Алоіз фон Анрейтер. Жіночий портрет. Порцеляна, гуаш. 12х9,5».
Роботу над вивченням експоната необхідно продовжувати. При уважному огляді з використанням сучасних засобів збільшення зображень, інших методів дослідження,ймовірне уточнення року виконання, який може виявитися відмінним від записаного в інвентарній книзі. Цікаво також встановити ім’я жінки, зображеної на портреті.
Встановлення нами авторства твору дає можливість відповісти й на ряд інших важливих запитань, що виникають у процесі наукової роботи.

Марина Салюк

  1. The Tansey Collection of Miniatures, Bomann-Museum, Celle, Germany URL: https://tansey-miniatures.com/sammlung/10024 (дата звернення 08.05.2020)
  2. 191. Alois von Anreiter. URL: https://www.dorotheum.com/en/l/6455153/ (дата звернення 10.05.2020)
  3. 198. Alois von Anreiter. URL: https://www.dorotheum.com/en/l/6123339/ (дата звернення 12.05.2020)
  4. Wystawa miniatur na tle wnętrz pałacu hr. Puslowskich. opracowali kazimierz buczkowski, zofia przeorska – exnerowa. Krakow MCMXXXIX. URL: http://webapp.sbc.org.pl/Content/243516/wystawa_miniatur_na_tle_wnetrz.pdf (дата звернення 13.05.2020)
  5. Perfect Likeness: European and American Portrait Miniatures from the Cincinnati Art Museum / Cincinnati Art Museum, Julie Aronson, Marjorie E. Wieseman, CynthiaAmnéus, Columbia Museum of Art. – Yale University Press. – 2006. С. 88. URL: https://books.google.com.ua/books?id=Tm9AUEJCYQ0C&pg=PA88&lpg=PA88&dq (дата звернення 07.05.2020)
  6. Anreiter, Alois von. Checklist of Painters from 1200-1994. Representedin the Witt Library Courtauld Institute of Art London. С.11. URL: https://books.google.com.ua/ (дата звернення 07.05.2020)
  7. Alois Johann Baptist von Anreiter URL: https://www.geni.com/people/Alois-von-Anreiter/6000000084912866211 (дата звернення 12.05.2020)
  8. https://www.wilnitsky.com/scripts/redgallery1.dll/advsearch?d=4929&a=0&ps=20 (дата звернення 13.05.2020)