До питання дослідження портретної мініатюри з фондового зібрання Полтавського художнього музею (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка. Австрійський художник А. Анрейтер (1803-1882)
В експозиції Полтавського художнього музею (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка серед портретів мініатюрного та малого формату, виконаних представниками мистецьких шкіл Німеччини та Австрії, представлено жіночий портрет. Експонат має номер Га-34 і записаний в інвентарній книзі як «Анрейвер. Жіночий портрет. Порцеляна, гуаш. 12х9,5. Час надходження – 1919 рік».
На портреті зображено молоду жінку, яка сидить у кріслі. Її погляд спрямований вдалечінь. Миловиде обличчя, облямоване пригладженим каштановим волоссям, сповнене спокою. Зачіску прикрашає тонке мереживо. Намисто з чотирьох низок перлин ніжно облягає шию портретованої. Жінка вбрана у сукню блакитного кольору, крій якої підкреслює стрункий стан моделі. Широке декольте оголює плавні лінії плечей. Виріз сукні обрамлений оборкою з темного мережива, так званою «берте», до якої прикріплений букет квітів. Образ доповнюють коштовні прикраси на руках і палантин, що висить на підлокітнику крісла. Вбрання жінки, її зачіска та аксесуари відповідають моді 40-50-х років ХІХ ст. Збоку праворуч по вертикалі авторський підпис і дата. Портрет обрамлений за периметром вузькою металевою рамкою золотавого кольору, що вкладена в іншу рамку, обтягнуту оксамитом коричневого кольору.
У первинному записі про твір в інвентарній книзі зазначено, що на портреті збоку праворуч є підпис: «А Anreiver 880». Усі спроби знайти інформацію про художника Анрейверата його творчість не дали результатів. Ймовірно, прізвище автора було прочитане неправильно, тому і запис в інвентарній книзі є помилковим. Походження (provenance) твору теж невідоме.
Аналізуючи різні варіанти написання прізвища портретиста з використанням інтернет-ресурсів відповідної тематики, вдалося встановити ім’я автора та віднайти матеріали до його біографії. Для порівняння авторського підпису на експонаті із зібрання ПХМГМ імені М. Ярошенка і репродукціях робіт художника, наведених на вказаних нижче сайтах, були взяті наступні зображення:
Рис. 2. Рис. 2а. Алоіз фон Анрейтер. Портрет чоловіка в темно-синьому сюртуку і жилеті з квітковим малюнком. (Aloisvon Anreiter. Herr in dunkelblauem Rock mit geblümter Weste). 1838 р. Слонова кістка, акварель, гуаш. 9,9х8. Музей Боманна (Bomann-Museum Celle)
Мініатюра належала до приватного зібрання «The Tansey Miniatures Foundation» Лізелотти і Ернста Тенсі (Lieselotte & Ernest Tansey) і мала інвентарний номер 10024. Колекція подружжя Тенсі вважалася унікальною за кількістю та художнім рівнем експонатів. За заповітом Лізелотти Тенсі її було передано до музею Боманна (Bomann-Museum) у місті Целлє (Celle) (Нижня Саксонія) [1].
Дві наступні мініатюри з приватних зібрань були запропоновані власниками для продажу на аукціоні Доротеум [2],[3]. Аукціонний дім Доротеум (DOROTEUM SEIT 1707), заснований імператором Священної Римської імперії Йосифом І (1678-1711) у 1707 році, є одним з найстаріших у світі. Головний офіс цієї поважної організації знаходиться у столиці Австрії – Відні, щороку Доротеум проводить понад 700 аукціонів.
Авторський підпис на музейному експонаті і трьох репродукціях виглядає ідентично, з характерними особливостями почерку художника. Підпис починається з великої першої літери імені майстра «A», далі, розділені проміжками, маленька «v», прізвище художника з великої літери «Anreiter», три цифри року створення твору (без цифри, що позначає тисячоліття). Виглядає так: «A v Anreiter 8хх». Відмітимо, що на деяких роботах художника дата може бути відсутня. У каталозі виставки мініатюр у палаці графа Пусловскіх (Wystawa miniatur na tle wnętrz pałacu hr. Puslowskich, 1939) є інформація про художника (№ 172), де також зазначено, що він підписував свої роботи як “Anreiter …” [4, С.44]. Таким чином встановлено, що справжнє ім’я художника – Алоіз фон Анрейтер.
Наявність великої кількості репродукцій творів Анрейтера на тематичних сайтах, а це переважно мініатюрні або малоформатні портрети, дозволяють хоча б візуально відзначити стилістичні прийоми і творчу манеру художника [1,2,3,8]. Для портретів, особливо жіночих, характерним є створення романтичного образу, який передає духовну атмосферу епохи, коли творив майстер. Його моделям притаманні такі загальні риси, як спокійний вираз обличчя, постава, поворот голови, модний костюм і аксесуари. Ніжні жіночі образи зачаровують красою витонченого обличчя, плечей, тонких гнучких талій, ідеальних зачісок, вишуканого одягу і прикрас. Часто портретованого зображено на тлі інтер’єрів, пейзажів, драперій з тканин, що підтримує настрій твору. Художник висвітлює зовнішній бік життя моделі, не вдаючись до глибокого психологізму. Але навіть у репродукціях його творів, розміщених на інтернет-сайтах, відчувається високий рівень майстерності автора як портретиста.
Біографічні дані митця знайдені в каталозі «Perfect Likeness: European and American Portrait Miniatures from the Cincinnati Art Museum» («Ідеальна подібність: європейські та американські портретні мініатюри з художнього музею Цинциннаті»), виданим Єльським університетом (США) [5].Це видання демонструє найбільшу колекцію мініатюр у США. У книзі «Checklist of Painters from 1200 – 1994» («Перелік художників 1200 – 1994 рр.»), виданій у Лондоні, Анрейтер поданий як австрійський художник з роками життя 1803-1882 [6]. Біографічний матеріал про майстра міститьсяі на популярному інтерактивному сервісі зі створення генеалогічних древ Geni [7].
Анрейтер Алоїз (Alois Johann Baptist von Anreiter) (1803, Бозен, Австрія (після 1919р. Больцано, Італія) -1882, Відень, Австрія) – один з відомих австрійських майстрів мініатюрного портрета. Народився у великій родині ювелірів, медальєрів, майстрів з розпису порцеляни. У молоді роки займався торгівлею, захоплювався мистецтвом. У 1825-1830 роках навчався у Віденській академії мистецтв. На творчість вплинули австрійські художники Йоганн Непомук Ендер (нім. Johann Nepomuk Ender, 1793-1854) і Йозеф Редл Молодший (нім. Josef Redlder Jüngere, 1774-1836). Належав до майстрів мініатюрного портрета, на твори яких був значний попит в аристократичних колах Відня та серед іноземних замовників. За композицією та технікою виконання в роботах Анрейтера простежується схожість із творчістю його колеги, відомого австрійського мініатюриста Моріца Міхаеля Даффінгера (Moritz Michael Daffinger, 1790-1849). Твори останнього художник часто копіював. З 1843 року Анрейтер постійно брав участь у мистецьких виставках. Мав багато псевдонімів: “Aloys”, “Luigi”, “Anreitervon Ziernfeld”, “Zirnfeld”. У 1851-1853 роках був членом нового об’єднання австрійських художників. Зацікавився модним у той час мистецтвом фотографії. Протягом 1859-1873 років керував кількома фотографічними студіями у Відні. Спеціалізувався на створенні фотопортретів відомих персон, переважно з творчого кола, та фото тварин. Писав есеї з архітектури, нариси про мистецтво для недільної газети Франкля Людвіга Августа фон Гохварта(1810-1894), видатного австрійського поета, романіста і громадського діяча. Був одружений на Марії Терезії Оппенхейм (Maria Theresia Oppenheim (von Anreiter) (1805, Прешпорок (після 1919 р. Братислава, Словаччина) -1878, Відень, Австрія).
Твори Анрейтера знаходяться в зібраннях музеїв Відня (Австрія) (Історичний музей, галерея Альбертіна, Академія витончених мистецтв); музеї Боманна (м. Целле, Німеччина); Ермітажі (С-Петербург, Росія); ПХМГМ імені Миколи Ярошенка (Україна) та приватних колекціях. Роботи майстра нерідко потрапляють на аукціони з продажу творів мистецтва.
На згадку про художника його ім’ям названа одна з вулиць Відня – Anreitergasse (1956).
Проведене дослідження дає підстави внести зміни до запису про експонат з Інв. № Га-34 із Полтавського художнього музею (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка. Запис має виглядати так: «Алоіз фон Анрейтер. Жіночий портрет. Порцеляна, гуаш. 12х9,5».
Роботу над вивченням експоната необхідно продовжувати. При уважному огляді з використанням сучасних засобів збільшення зображень, інших методів дослідження,ймовірне уточнення року виконання, який може виявитися відмінним від записаного в інвентарній книзі. Цікаво також встановити ім’я жінки, зображеної на портреті.
Встановлення нами авторства твору дає можливість відповісти й на ряд інших важливих запитань, що виникають у процесі наукової роботи.
Марина Салюк
- The Tansey Collection of Miniatures, Bomann-Museum, Celle, Germany URL: https://tansey-miniatures.com/sammlung/10024 (дата звернення 08.05.2020)
- 191. Alois von Anreiter. URL: https://www.dorotheum.com/en/l/6455153/ (дата звернення 10.05.2020)
- 198. Alois von Anreiter. URL: https://www.dorotheum.com/en/l/6123339/ (дата звернення 12.05.2020)
- Wystawa miniatur na tle wnętrz pałacu hr. Puslowskich. opracowali kazimierz buczkowski, zofia przeorska – exnerowa. Krakow MCMXXXIX. URL: http://webapp.sbc.org.pl/Content/243516/wystawa_miniatur_na_tle_wnetrz.pdf (дата звернення 13.05.2020)
- Perfect Likeness: European and American Portrait Miniatures from the Cincinnati Art Museum / Cincinnati Art Museum, Julie Aronson, Marjorie E. Wieseman, CynthiaAmnéus, Columbia Museum of Art. – Yale University Press. – 2006. С. 88. URL: https://books.google.com.ua/books?id=Tm9AUEJCYQ0C&pg=PA88&lpg=PA88&dq (дата звернення 07.05.2020)
- Anreiter, Alois von. Checklist of Painters from 1200-1994. Representedin the Witt Library Courtauld Institute of Art London. С.11. URL: https://books.google.com.ua/ (дата звернення 07.05.2020)
- Alois Johann Baptist von Anreiter URL: https://www.geni.com/people/Alois-von-Anreiter/6000000084912866211 (дата звернення 12.05.2020)
- https://www.wilnitsky.com/scripts/redgallery1.dll/advsearch?d=4929&a=0&ps=20 (дата звернення 13.05.2020)