Феномен мистецької майстерні Володимира Боровиковського
Експозиція Полтавського художнього музею (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка має безцінні експонати, які яскраво засвідчують важливість збереження культурної спадщини України та вивчення історії рідного краю. Невичерпним джерелом для натхнення та пізнання історії українського образотворчого мистецтва і регіонального мистецтва Полтавщини є твір Володимира Лук’яновича Боровиковського (1757-1825) «Архистратиг Михаїл» ( бл.1784. Миргород.).
Мистецький шлях і твори майстра досліджувалися як відомими мистецтвознавцями, зокрема Т. В. Алєксєєвою, так і дослідниками, яких зацікавило саме вивчення мистецтва Полтавщини: К. Г. Скалацьким, С.І. Бочаровою. Вони зазначали, що ікона «Архистратиг Михаїл» – справжній шедевр українського іконопису в музейній збірці. До музею вона надійшла із колекції шишацького художника і збирача старожитностей Василя Григоровича Суханова 1967 року. Тоді ж було висловлене припущення, що робота належить пензлю Володимира Боровиковського. Згодом її експонували в музеї вже як твір родини Боровиків. У монографії Т. В. Алєксєєвої робота з Полтавського художнього музею значиться серед творів, що приписуються В. Л. Боровиковському. Візуальний аналіз відомих ікон Володимира Боровиковського, таких як «Богоматір» із Національного художнього музею України, датована 1784 роком, та «Архистратиг Михаїл» із Могильовського обласного краєзнавчого музею імені Є. І. Романова, це підкреслює. Для Могильовського собору Святого Іосифа Обручника Володимир Боровиковський писав ікони за протекцією архітектора Миколи Олександровича Львова у 1793-1794 роках. Його «Архистратиг Михаїл», виконаний для Могильова на міді, за розмірами майже збігається з іконою із Полтавського художнього музею (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка: 213, 5х89 см (Могильов) і 213х80 см (Полтава).
До того ж, прообразом обох Архистратигів, що не важко помітити, був «Архангел Михаїл» Гвідо Рені (1575 – 1642). У своєму ґрунтовному аналізі цього твору С. І. Бочарова відзначає, що всі три ікони позначені єдиною яскравою авторською манерою, заснованою на синтезі бароко й романтизму.
