Виставка однієї картини: Іван Новобранець “Козак Мамай”

42
З нагоди Дня Державного Прапора, Дня Незалежності України та Дня пам’яті захисників України, які загинули в боротьбі за незалежність, суверенітет і територіальну цілісність Полтавський художній музей (галерея мистецтв) імені Миколи Ярошенка представляє віртуальну виставку однієї картини. Це мальовниче полотно заслуженого художника України Івана Новобранця з промовистою подвійною назвою: «До дня проголошення Незалежної України 24 серпня 1991 року. Козак Мамай» (1991).
Відомий полтавський живописець Іван Якович Новобранець, уродженець села Березоточа, що на Лубенщині, усе своє творче життя, а творчість полонила його ще в дитинстві, свідомо присвятив Україні. Щиро закоханий в українську історію та народне мистецтво, він протягом десятиліть був пристрасним популяризатором національної культури. Але особливий поштовх до розвитку його самобутнього мистецтва стався зі здобуттям Україною Незалежності.
Після 1991 року творчість художника набуває соціально-політичного звучання, в ній з’являються теми, які раніше висвітлювалися лише опосередковано. Прикладом чого можуть служити такі картини, як «Іван Мазепа» (1991), «Дума про Голодомор» (1993), «Помаранчева революція» (2006). І, безумовно, полотно «До дня проголошення Незалежної України 24 серпня 1991 року. Козак Мамай» (1991), яке за своєю лаконічністю, оригінальністю трактування образу, за піднесеним, виразним колоритом посіло визначальне місце в доробку митця, стало квінтесенцією всього ним створеного.
Картина написана відразу після прийняття Акту проголошення незалежності України. Вона пройнята почуттям неймовірного щастя й радості, тим окриленням, що охопило душу палкого патріота. Її головний персонаж, який уособлює Україну, це синтезований образ козака Мамая, Юрія Змієборця й самого автора твору. Герой зображений в центрі полотна, з широко розпростертими, мов крила птаха, руками. Він має всі атрибути своїх прообразів — білий кінь, бандура, яскравий козацький стрій з кольчугою, спис, яким пронизана паща змія. Традиційно трактовані ці одвічні національні символи посилюють акцент на фігурі козака Мамая, служать митцеві додатковим інструментом у створенні образу переможця й захисника рідної землі. Особливої урочистості картині надає колорит, в багатій яскравій палітрі якого домінують синьо-блакитні барви державного прапора України.
Вирішена в стилістиці унікального жанру, яким є українська народна картина і якому художник лишається вірним уже майже півстоліття, робота не несе навіть натяку на архаїчність. Вона має абсолютно сучасне звучання, містить програмний мотив творчості художника — відродження, збереження й розвиток великих надбань українського народу.
Уже через рік, після виконання картини «До дня проголошення Незалежної України 24 серпня 1991 року. Козак Мамай» (1991) Іван Новобранець виконує її повторення, проте, розуміючи вагомість першого варіанту, Полтавському художньому музею (галереї мистецтв) імені Миколи Ярошенка він дарує саме його. Всього в музейній збірці зберігається 13 творів Івана Яковича Новобранця — художника й бандуриста, якого по праву зараховують до найсвідомішої еліти України.
Світлана Бочарова