Віртуальна виставка графіки Дениса Зозулі

276
В рамках світової ініціативи  #MuseumFromHome  пропонуємо поціновувачам мистецтва переглянути віртуальну виставку графіки Дениса Зозулі «ХОМО САПІЄНС».
Автор є яскравим представником сучасної образотворчості, що поєднує новаторство з традиціями національного мистецтва, культури народу, його духовності.
Концепція творчості Дениса Зозулі: «Різноманітність природи нескінченна. Існує багато різних форм існування. Кутів сприйняття світу теж багато. Я фіксую лише один із них, це не завжди звично, але це є свобода мого погляду. Творчий процес – це справжня екзальтація!»
Авторські роботи у різних графічних техніках представлено на виставці, яка має доволі цікаву назву  «ХОМО САПІЄНС». Пояснюючи, художник зазначає:  «Важкі умови існування більшості українців підсилюються загальносвітовими загрозами. Техногенне навантаження на природне середовище, котре зумовлюється посиленням перетворювальної діяльності людини (Homo Sapiens),  загрожує людству екологічною катастрофою. За  технічні досягнення доводиться розплачуватися дорогою ціною – забрудненням повітря, води і ґрунту, деградацією природи, наростаючим зниженням біорізноманіття, появою екологозалежних хвороб людини.  Негативні наслідки науково-технічного прогресу стають з кожним десятиліттям все більш масштабними і болючими. Як помітив наш земляк, письменник Михайло Зощенко, навіть комаха, якій відведено всього чотири години життя, радіє на сонці. Невже труднощі, які розбурхують долю, спрямовані для подолання глобальних проблем та зміцнення волі та віри? Чи потрібно наших дітей, що милуються гармонією природи,  навчати виживанню у складних умовах? Часи, в яких творив геніальний архітектор та графік Василь Кричевський чи народні майстри орнаментів-абстракцій у ткацтві та вишивці, були не менш складними. Серія моїх ліногравюр «Прясло» присвячена Волі саме таких художників, чий духовний світ насичений розумінням краси навколишнього світу, прагненням донести ідеї гармонії до людства, навчити шанувати і любити оазу під назвою планета Земля. Нескінченне різноманіття природного світу заперечує Homo sapiens, якому властиво заниження розумових здібностей інших видів. Така думка, закладена у підсвідомість, підживлює деструктивний принцип, підсилює безвідповідальне ставлення до природних ресурсів, флори та фауни, перетворює  Землю на  Кін-дза-дзу. В той же час тварини мають гостру інтуїцію, сновидіння, достатньо розвинений інтелект, підсвідомість, відчуття різноманітних емоцій (також почуття гумору), дивують вокальні здібності птахів, парадокс мозку дельфінів та життєві метаморфози метеликів. Отже, людству, визнаючи себе альфа-видом, варто не тільки визначати долю планети, але й відповідати за інші види. Відповідальність лежить на кожній людині, кожному політику та бізнесмені. Таку позицію я виразив в графічній роботі «Хвильова свідомість бабки одвічна»:  дивовижні очі бабки запитально дивляться в очі людства: чи розуміє воно нескінченність світового життя та своє призначення в ньому?».
Денис Зозуля народився 1980 року в м. Хабаровськ. Українець. Інженер – за фахом, але  художник – за покликанням. З дитинства захоплювався образотворчим мистецтвом. Свої враження, роздуми, сновидіння завжди Денис відображав у малюнках за допомогою туші, акварелі, пробував акрил, масло, аерограф, пастель, але офорт залишався для художника чимось недосяжним. Автор шукав людину, яка б відкрила йому таємниці офорту  і знайшов. Митець вважає невипадковою свою зустріч із художником Олексієм Соболевським. Саме він поступово відкривав Денису таємниці техніки гравюри та офорту. А молодий художник, в свою чергу, захоплено опановував класичні графічні техніки, вивчав їх, здається, невичерпні зображувальні можливості, шукав власний стиль. Побудовані на безконечних потоках закодованої знакової інформації, закоріненої у прадавніх культурах людства, його твори стали впізнаваними. 2019 року за рекомендацією відомих українських художників Олексія Соболевського, Григорія Волкова, Марини Рожнятовської  Дениса Зозулю прийняли до Національної спілки художників України. А 2020 року художник блискуче захистив магістерську роботу на кафедрі образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва Інституту культури і мистецтв ЛНУ імені Тараса Шевченка.
Серед експонованих на виставці «ХОМО САПІЄНС» робіт немає другорядних. Денис Зозуля – художник, що віртуозно працює у традиційній техніці офорту та вільно володіє усіма можливостями графіки. В усіх своїх творах митець об’єднує глибоку традиційність та найсучасніше розуміння природи, часу та простору – головних тем і проблем творчості. Більшості робіт притаманні асоціативність і метафоричність образної мови. У деяких художник звертається до традиційної жанрової тематики у всій її класичній різноманітності, в інших вдається до абстрагованої формальної мови, особливої авторської пластики, яка опосередковано розкриває ідею твору. Образотворча  мова Дениса Зозулі дуже різноманітна і неподібна. Переглядаючи роботи, можна побачити як через класичні естампні техніки: офорту і його різновидів (меццо тинто,  сухої голки),  деревориту, лінориту, а також різноманітні авторські поєднання нових і класичних технік друкованої тиражної графіки автор актуалізує її можливості  у філософському осмисленні екзистенційних, а часом і глобальних проблем людського буття живою метафоричною графічною мовою.
Денис Зозуля є активним учасником обласних, всеукраїнських і міжнародних художніх виставок: «Арт-терапія» (Полтава, 2007); «Перехрестя» (Полтава, 2009);  «Гоголь та сучасність» (Суми, 2010); Тріенале «Графіка» (м.Київ, НСХУ, 2015); Міжнародна Триєнале друкованої та станкової графіки (Мінськ, Брест, 2015);  «Кадетаріум – 2» (Полтава, 2015); «Кадетаріум» – 4 (Полтава, 2015); «Полтавська графіка» (Полтава, ПХМ (ГМ) імені Миколи Ярошенка, 2016); Персональна виставка: «Надай значення символу» (Полтава, 2016);  «Арт-простір. Партер. 11 платформа» (Полтава, 2016); «Арт-акт» (Чернівці, 2016); «11 платформа LandArtFestival» (Полтава, 2017); «Український екслібрис. 100 років Київської Академії мистецтв» (Київ, 2017); «Кругла площа – архітектурне серце Полтави» (Полтава, ПХМ (ГМ) імені Миколи Ярошенка, 2018); Персональна виставка «Розаріум» (Полтава, 2018); Тріенале «Графіка» (Київ, НСХУ 2018); «Щастя рибака» (Полтава, 2018); «Молодіжна виставка» (Полтава, 2018); «Виставка до Дню художника»  (Полтава, 2018); персональна виставка «Альмогест» (Полтава, 2018);  «Error 417. Очікування не має сенсу» (Полтава, 2019); персональна виставка «Хата сонця»  (Полтавський художній музей (Галерея мистецтв) имені Миколи Ярошенко, 2019); «Графіка в Харкові» (Харків, НСХУ 2019); «Виставка екслібрису» (Чехія, 2019); «Виставка студентів ІКМ ЛНУ» (Полтава, 2019); «Арт-акт» (Чернівці, 2019); «Енеїда» (Полтава, 2019); «Виставка кандидатів в члени НСХУ» (Київ, НСХУ, 2019); персональна виставка «Ключ» (Полтава, 2019).
Творчість Дениса Зозулі доводить, що графіка відкриває безмежні можливості для втілення в художніх образах усього життя. Ювелірна і копітка праця автора, відзначені духом пошуку і сповнені любові до всього сущого, його твори не залишають байдужим жодного поціновувача мистецтва.
Марина Попкова
 П’яльці, 2019. Кольорова ліногравюра, 10 на 10 см.
П’яльці. 2019. Кольорова ліногравюра. 10х10см
Екслібрис Григорія Волкова, 2019. Дереворит. 9,5х12 см.
Екслібрис Григорія Волкова. 2019. Дереворит. 9,5х12см
Прясло. 2019. Кольорова ліногравюра. 10х10см
Прясло. 2019. Кольорова ліногравюра. 10х10см
Екслібрис Анатолія Лавренка. 2020. Кольорова ліногравюра. 10х10см
Екслібрис Анатолія Лавренка. 2020. Кольорова ліногравюра. 10х10см
Екслібрис Василя Кричевського in memoriam. 2020. Кольорова ліногравюра. 10х10см
Яхонт підхмарних дубів. 2018. Ліногравюра. 15х15см
Яхонт підхмарних дубів. 2018. Ліногравюра. 15х15см
Інтернет. 2015. Офорт. 10х15,1см
Інтернет. 2015. Офорт. 10х15,1см
Турбота. 2016. Суха голка. 8,8х13см
Турбота. 2016. Суха голка. 8,8х13см
П'ятий ключ. 2017. Офорт. 11,1х11,1см
П’ятий ключ. 2017. Офорт. 11,1х11,1см
Хвильова свідомість бабки одвічна. 2020. Офорт. 17,9х21,8см
Хвильова свідомість бабки одвічна. 2020. Офорт. 17,9х21,8см
Любов. 2019. Мецо-тинто. 18х18см
Любов. 2019. Мецо-тинто. 18х18см
Екслібрис Олексія Соболевського. 2019. Офорт. 10х12см
Екслібрис Олексія Соболевського. 2019. Офорт. 10х12см
Екслібрис Рене Магрітта in memoriam. 2020. Офорт. 13х12,8см
Екслібрис Рене Магрітта in memoriam. 2020. Офорт. 13х12,8см
Альмогест. 2018. Офорт. 13,8х15,1см
Альмогест. 2018. Офорт. 13,8х15,1см
Ейнштейн зберігав два ключі. 2016. Офорт. 14,2х20,1см
Ейнштейн зберігав два ключі. 2016. Офорт. 14,2х20,1см
Душа там. 2017. Офорт. 25,7х32см
Душа там. 2017. Офорт. 25,7х32см
Наталка Полтавка. 2017. Авторська техніка. 10х12,2см
Наталка Полтавка. 2017. Авторська техніка. 10х12,2см
Історія чекає на тебе. 2017. Офорт. 12,3х19 см.
Історія чекає на тебе. 2017. Офорт. 12,3х19 см.
Розаріум. 2017. Офорт. 14,8х14,8см
Розаріум. 2017. Офорт. 14,8х14,8см
Відеоверсію можна переглянути на музейному YouTube-каналі “Галерея Ярошенка”